Felanmälan

Du bor i en bostadsrättsförening som har entreprenadavtal med Tommy Byggare och genom avtalet har du garanti på material och arbete som utförts i din bostad. Vart du ska vända dig beror dels på vilket fel som uppstått och även hur lång tid som gått sedan tillträdet av bostaden.

År 1-2 
Fel som inte upptäckts på slutbesiktning ska anmäls inom sex månader från slutbesiktningsdatum. Funktionsfel, exempelvis en köksblandare som droppar, kan anmälas till felanmälan under garantitiden. Fel som gäller gemensamma ytor såsom innergården eller trappuppgång anmäls i första hand till styrelsen. Strax innan två år har passerat från garantitidens startdatum genomför Tommy Byggare en garantibesiktning av hela entreprenaden.


År 3-5
Fel som täcks av garantin under denna period anmäls av medlemmarna till bostadsrättsföreningens styrelse. Styrelsen reklamerar vidare till Tommy Byggare.

Gemensamma ytor
För gemensamma ytor så som soprum eller innergården sker felanmälan till styrelsen.
Aktuella kontaktuppgifter till styrelsen finner du på denna hemsida.

Vitvaror
Vid fel på vitvaror i bostaden kontakta din vitvaruleverantör Electrolux direkt på telefon 0771-25 25 00.
Du trycker 1 för privatkund, samt 1 ytterligare en gång för att bekräfta att varan omfattas av garanti.
När du kopplas fram skall du uppge ditt namn, adress, telefon samt varans produkt och serienummer och vad som är felet är, därefter kommer du då att kunna boka en tid för servicebesök. (var du hittar dessa nummer för respektive produkt anges i bruksanvisningen).


Tv, telefoni och dator
Om du får problem med TV-, telefon- eller Internetanslutning se instruktion under avsnitt TV, telefoni och dator. Du kan även ringa Bredbandsbolagets support på telefonnummer 0770-777 000

Övrig felanmälan 
Om något inte fungerar som det ska i din lägenhet har du möjlighet att skicka en felanmälan.
Detta gör du enklast genom att skicka ett mejl till garanti@tommybyggare.se
Det går även bra att under kontorstid ringa in sin felanmälan på 0322-650 400
Observera att detta endast gäller inom din lägenhet, för fel utanför bostaden vänligen kontakta styrelsen.

Allmänt

Vid en reklamation tar Tommy Byggare ställning till om felet omfattas av garantin, eventuellt sker detta efter viss undersökning/utredning. Fel och skador som beror på bristande underhåll, felaktig skötsel, användning eller förslitning omfattas inte av garantin. Fel och skador som orsakats av yttre påverkan omfattas inte heller av garantiåtagandet. Exempelvis ingår inte normal justering av dörrar och fönster eller åtgärder enligt underhållsplan i garantiåtagandet. Tommy Byggare har rätt att avhjälpa fel på allt som ingått i entreprenaden. Innan bostadsrättsföreningen påbörjar reparationer av det som anses vara garantifel ska Tommy Byggare kontaktas i frågan.

Akuta fel efter kontorstid
Vid akuta fel efter kontorstid, d.v.s efter 16.00 på vardagar samt helger, kontakta MBA fastighetsservice Jour på telefon 0734-16 04 40.
Detta bör undvikas och ska endast ske:
Vid fel eller haveri där det finns risk för följdskador (exempelvis vid vattenläckage).
Vid andra brådskande fall, exempelvis om värmeanläggningen inte fungerar vintertid.
OBS! Jourutryckning för icke akuta fel, debiteras den som anmält felet. Om du själv orsakat felet, t.ex. stopp i avloppet, blir du betalningsskyldig.